باد صبا

دکتر شریعتی:خدا نکندعقده های کسی به عقیده اش تبدیل شود .در برابراین آدم ها هم فقط باید خندید .

باد صبا

دکتر شریعتی:خدا نکندعقده های کسی به عقیده اش تبدیل شود .در برابراین آدم ها هم فقط باید خندید .

عجز در معرفی تکنولوژی


علی کاظمیان:

بخش اول

سال 79 بود که صاحب کامپیوتر شدم ؛اون روزها خیلی ذوق داشتم و بیشتر ساعات پشت سیستم می نشستم...یادش به خیر یه کارت میگرفتم چند ساعته مثل موشک همزمان 100 کار را با هم انجام می دادم و همیشه درست وقتی که مهمترین کار را داشتم وقت تمام می شد. حالا بماند غرولند خانواده که چرا خط را مشغول می کنی شاید کسی کار فوری داشته باشه(البته تلفن منزل ما در هفته هم زنگ نمی خورد).بگذریم...من یه مادر بزرگ داشتم که انسان بسیار رک و دنیا دیده ای بود و با ما زندگی می کرد؛ نمیگم حرفهایش دیوار را پایین می آورد ولی ترک را به اون مینداخت...خدا رحمت کنه اموات شما را الان به دیار باقی رفته...

یه روز منو صدا زد و گفت علی روله: rola(رولا یعنی در زبان ما یعنی فرزندم) این چه کاریه که ساعتها در اتاق پشت میز میشینی و تکان هم نمی خوری؟گفتم دا daa(یعنی مادر یا مادر بزرگ) کامپیوتر خریدم و با اون کار میکنم...گفت:کامپیوتر چیه؟مگه بانکه که کامپیوتر خریدی به چه درد تو میخوره...با یه حالت اعتماد به نفس کذایی گفتم نه کلن اطلاعات و داده ها را به اون میدی و هر وقت احتیاج داشتی اون به سرعت بهت انتقال میده...گفت:که چی بشه؛ گفتم یه مثال ساده براش بزنم که سخت نباشه...مادر بزرگ مثلا فیلم انتقال میدی بهش بعدن نگاش میکنی...گفت: خوب مگه دلت درد می کنه فیلم را بخر و پای تلویزیون ببین؛ اینقدر هم راست جلوی این قوطی ننشین...گفتم: آخه باهاش بازی هم میکنم؛ گفت: نره غول خجالت نمی کشی با این هیکل مثل بچه ها بازی میکنی...من که حسابی کم آورده بودم گفتم: کارهای درسی هم میشه باهاش کرد ...گفت: واسه همین دیپلمت را تویه دو سال گرفتی...من مستاصل و با شوخی گفتم میشه دوست هم گرفت یه عروس خوب برات پیدا می کنم...گفت: کی به تو محل میذاره با این قیافت من که حسابی کم آورده بودم و شوخ طبعی مادر بزرگم گل کرده بود واسه این که جبران کنم گفتم اصلن میدونی الان اخبار چی گفت؟گفت نه چی گفت؟گفتم: اعلام کرد که پیرزنها و پیر مردهای سالخورده بازداشت بشن و به نقطه ای دور تبعید شن تا خانواده را اذیت نکنن...اونم خیلی ریلکس نگاهی پر معنا به من انداخت و فورن گفت: اعلام نکردن کسانی را که پشت کنکور موندن و درس نمیخونن اعدام کنن...من که نتونسته بودم در رشته دلخواهم قبول بشم و شده بود نقطه ضعفم مثل یه بوکسور که ناک اوت میشه گیج شده بودم.از طرف دیگه ای هم طاقت حرفهای مادر بزرگ را نداشتم و حسابی ترور شخصیتی شده بودم؛ ترجیحن تویه حیاط رفتم تا کله ام یه کم باد بخوره

بخش دوم

چند روز پیش یکی از اعضای خانواده که سرو کاری با نت نداره در روال یه کار اداری زنگ زد و ایمیل من را گرفت تا به جای ایمیل خودش معرفی کنه...وقتی که من با ایمیلی که مربوط به ایشون بود مواجهه شدم به مادرم زنگ زدم تا بهش بگه جواب درخواستش اومده ...وقتی به مادرم اطلاع دادم گفت: ایمیل چیه ؟فورن تمام جریانات گذشته مثل برق از ذهنم گذشت انگار نه انگار که سیزده سال از اون موضوع گذشته...با ترس و لرز گفتم: ایمیل مثل همون صندوق پستیه که نامه از واسش میاد.مادرم گفت چطور رفته تویه کامپیوتر تو؟...گفتم: یه متن نوشتاریه و جسمیت نداره. گفت: پس چطور میخوای بهش بدیش؟گفتم: نوشته هاش هستش براش میخونمش...گفت: تو خجالت نمیکشی نامه مردم را بخونی...اون امانته...من که دیگه نای حرف زدن نداشتم و از طرفی میدونستم حرفهای مادرم مثله مادر بزرگم از روی کنایه نیست و از روی سادگی و بی اطلاعی اش است فورن مسئله را جمع کردم و موضوع حرف را عوض کردم و ناخداگاه یاد حرف یکی از بچه محل هامون افتادم که میگفت: دوستم یه مادر بزرگ داره که بنده سنش خیلی بالاست بعد اومده یه پیج تویه فیس بوک درست کرده به اسم شکوفه عکس شکیرا هم گذاشته رو نمایه ش و کلی دوست پسر و دختر پیدا کرده و روزها باهاشون چت میکنه ...با خودم گفتم مادر من پیره ننه اون آقا هم پیره این کجاو آن کجا

نظرات 22 + ارسال نظر
فرهاد داودوندی سه‌شنبه 14 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 10:54 http://www.farhad90.ir

با سلام
علی اقای عزیز مخلصیم، اکثر روزها تمامی سایت های دوستان را می بینم از جمله سایت وزین شما را
موفقیتت را از خداوند بزرگ خواهانم

سلام و تشکر از لطف شما عمو فرهاد عزیز

نگین سلیمان سه‌شنبه 14 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 11:48 http://yaali47.blogfa.com

سلام
خدا رحمت کنه مادر بزرگ رو ، واقعا زیرک و آدم شناس بوده !!

سلام خدا رحمت کنه اموات شما را ...ممنونم....

نرگس سه‌شنبه 14 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 12:44 http://donyaeshirenma.blogfa.com/

سلام آقای کاظمیان
چقدر سوالایی که مادر بزرگ مرحومتون و مادرتون میپرسیدن با مزه بود
ولی جواب دادن بهشون خیلی سخت بوده
الان داشتم فکر میکردم اگه مادربزرگ خودم از این سوالا ازم بکنه چی جواب بدم
نه میشه قانعشون کرد و نه میشه از جواب دادن طفره رفت
ولی هم صحبتی با این عزیزان خیلی لذتبخش و دلنشینه
بازم ممنون خاطره خیلی قشنگ و جالبی که تعریف کردید
روح مادر بزرگتون هم شاد .

سلام نرگس جان.آره قانع کردن در چنین مواردی خیلی سخته درباره خودم میگم "دوستم را کشتم تا فهمیدم تبلت چیه البته این حرف چند سال پیش بود

امیرحسین و رضا جایدری سه‌شنبه 14 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 12:58 http://ahj.92.blogfa.com

سلام داش علی
ما هم از این حکایت‌ها با مادربزرگ‌مون داریم!
روح مادربزرگ شما شاد، مادربزرگ ما هنوز در قید حیاته و در 90 سالگی متلک‌های به روز بارمان می‌کند!

سلام داداش های عزیزم...ممنونم از لطفتون...مادر بزرگ شما دیگه آنلاینه اون بنده خدا اوایل 80 رفت

امیر بهلولی سه‌شنبه 14 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 13:04 http://amir-dastan.blogfa.com

سلام
آقا گرچه به طنز نوشتی اما طنزی تلخی است و زبانحال امروز جامعه ما.
خیلی از جونای ما هم از تکنولوژی های صد سال پیش دنیا اطلاعی ندارن، سالمندان پیش کش.

سلام امیر جان حرف دل من را زدی به خدا نمیدونم چطور توضیح بدم

عبدالرضا قاسمی سه‌شنبه 14 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 13:26 http://www.abdy2007.blogfa.com

سلام علی جان . خسته نباشی ... حالا در وبلاگ عمو فرهاد , وبلاگ منو زیر سوال میبری ؟ ... ای روزگار

سلام داداش سو تفاهم نشه به ایشون گفتم که فقط بک وبلاگ نداریم و بقیه هم وبلاگن بهشون سر بزن...من چاکر داداش خودمم هستم...نظر یادت رفت بزاریا

جوانه سه‌شنبه 14 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 14:25 http://www.javanejaberi.blogfa.com

سلام جناب کاظمیان
کلی تغییر و تحول دادید اینجا را
مبارکتون باشه
چه شکلک های با مزه ای ...

..
خدا مادرتون رو نگه داره براتون و رحمت کنه مادر بزرگتون رو ...
ایشون الان نیستند ببینند طی سال های اخیر چقدر تکنولوژی پیشرفته تر و عجیب و غریب تر شده و گرنه کلی حیرت زده می شدند
دهه های 70 کمتر کسی کامپیوتر داشت شما معلومه کلی وضعتون خوب بوده

سلام دوست خوبم ...ممنونم از لطفت خوشحالم که خوشتون اومده...خدا اموات شما را هم بیامرزه...واقعن....نه بابا اگه دقت کرده باشین سال 79 هستش آخرای دهه 70 شاید باورت نشه من با کارگری و زجر تونستم یه سیستم بگیرم باز هم بگم یا باورت شد...شاد باشی و سلامت

نسترن غلامی پور سه‌شنبه 14 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 14:45

سلام داداش عزیز به روزم با 40 پرسش و پاسخ در مورد قایم امام حسین (ع) .

سلام آجی چشم حتمن خدمت میرسم...

یاسی سه‌شنبه 14 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 16:39

سلام
خدا مادربزرگتونو رحمت کنه
چه باحال بودن
والا کی باورش میشد طی فقط بیست سی سال زندگیامون انقدر تغییر کنه
با بچه ها که صحبت میکنم باورشون نمیشه. فکر میکنن تو عصر حجر زندگی میکردیم. میگم یه زمانی داشتن ویدیو برامون آرزو بود. یواشکی ویدیو کرایه میکردیم تا صبح می شستیم فیلم می دیدیم
یادش بخیر
حالا حکایت شما و مادرتون
بعدها میشه حکایت بچه های شما و خود شما
روز خوبی داشته باشید

سلام دوست عزیز ممنونم از لطفتون...واقعن تغییر کرده ...داستان ویدئو را هم در یه پست جدا گانه میزارم ...نمیدونم بگم یادش به خیر یا نه...دقیقن همینطوره...شاد باشی و سلامت

گلناز سه‌شنبه 14 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 17:04 http://karajnegar2.mihanblog.com/

سلام علی جان

چه پست جالبی بود.کلی خندیدم.بنده خدا مامانت.راستش یاد یه جک افتادم
دختره میگه من تا میرفتم بیرون.مامانم میرفت پای کامپیوترم.منم برای اینکه بترسونمش بهش گفتم اگه کامپیوترمو روشن کنی عکست تو اینترنت پخش میشه.
از اون به بعد مامانم دیگه پاشو تو اتاقم نمیزاره

اما در مورد پست خودم.اون فقط یه پست بود.راستش نیت اولم این بود که یه کم بعضی ها رو اذیت کنم و بعدش مطمئنا خیلی ها میتونن از این پست تو یه همچین شرایطی استفاده کنن.

شما هم تو همون لیستی بودی که میخواستم عکس العملت رو ببینم.

سلام دوست خوبم جک با مزه ای بود...جدن!!!...تویه وبلاگ خودتون جواب میدم

افسانه سه‌شنبه 14 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 17:32 http://gtale.blogsky.com

سلام برادر خوبم

خداوند مادر بزرگتونو رحمت کنه بزرگاحرفهای خوبی می گفتند

عزیزی می گفت از بس پشت کامپیوتر نشسته ام پدر تا منو دید دوباره پشت کامپیوتر نشستم گفت پسر جان کم بشین پشت کامپیوتر سرطان می گیری گفنم چه سرطانی ؟ گفت سرطام رخم باسن

سلام خواهر خوبم خدا اموات شما را هم بیامرزه...خیلی با مزه بود...

آتوسا سه‌شنبه 14 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 19:35 http://www.atosa63.blogfa.com

سلام داداش علی..چند وقتی بود که به وبتون سر نزده بودممخدا رحمت کنه مادریزرگتون را..هرچند ما نسل سوخته ایم..اما..خدا میدونه که شادیه اون موقع ما خیلی بیشتر از بچه های الان بود چون ما قانع پرورش یافته بودیم..

سلام ...با شما موافقم واقعن از ته دل شاد بودیم...

گلناز سه‌شنبه 14 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 19:45 http://karajnegar2.mihanblog.com/

توی ویترین زندگی هیچوفت

به عروسکی نگاه نکن که مال تو نیست.

چون اون فقط وسوسه ت میکنه

که اونی رو که داری از دست بدی

سپاس

ناهید سه‌شنبه 14 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 22:19 http://nz54.blogfa.com

سلام داداش علی
ب نظرم سبک نگارشت بسیار زیبا و خواندنی شده است.
واقعا دل نشین می نویسی .
ب همین سیاق ادامه بده ، داداش .

سلام آجی ممنونم از لطفت سخن شما باعث دلگرمی منه...شاد باشی و سلامت

هوشنگ رئوف چهارشنبه 15 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 10:23 http://www.houshangraouf.blogfa.com

سلام علی حان / به موضوعی بسیار جالب توجه داشته ای و با نگارشی خوش ساخت / طنز ظریفی در لابلای گفتمان ها نهفته که در عین طنازی معرفی شخصیت های خانواده مدار و سنتی ست از خواندن آن لذت بردم / یک دست و روان نوشته اید بازهم بنویسید داشته های ذهنی اتان را خوب پرداخت می دهید . موفق باشی گل من

سلام عمو جان ممنونم از لطف شما خوشحالم که خوشتون اومده امیدوارم همواره شاد باشی و سلامت

عبدالرضا قاسمی چهارشنبه 15 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 11:19 http://www.abdy2007.blogfa.com

سلام علی آقا
متن ساده و روان است و خواننده با پیچیدگی همراه نیست . امیدوارم با ارائه موضوعات اجتماعی ادامه دهی . موضوعی هم که انتخاب کرده ای موضوع جالبی است . ممنون

سلام داداش ممنونم از لطفت...خوشحالم که مورد پسند واقع شد.

دخترزاگرس چهارشنبه 15 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 12:02 http://www.parichehr88.blogfa.com

sسلام ..احوال شئما خوئی سلامتی دات نازارت خوئَه خدا دُونه چَنی دوس دارم دِ دنئزیک بِئنِمِش ..
متن روان و زیبایی بودمنم انصافا مثل دوستان لذت بردم ...
پاشو بیا ننه منو ببین تو فامیل معروفه به تیز هوشی...خودتون می دونید که ما لر ها طایفه ای هستیم و هر طایفه ام ماشالله چقدر جمعیت داره مامان بزرگ یجوری جد و آباد همه رو معرفی می کنه ...اون دفعه که صداشون و دکلمه کرده بودم و رو سایت گذاشته بودم یادش بود و اینسری میگفت بیا سرو جدید برات بخونم باز بزار تو کامپیوترت. براش گفتم که دوستان از صدات خوششون اومده و حتی اکثرشون صدای اسپیکر و زیاد کردن و به خانواده به صدای مامان بزرگ گوش دادن.عکس شما و عمو هوشنگ و اقای قاسمی با خانواده محترمشون و دوستان دیگه رو نشون دادم بهشون .اتفاقا میگفت همسر شما اصلا شبیه لرها نیس.

سلام دوست عزیز ممنونم از لطفت...شما تشریف بیار پیش مادرم هم میریم...خدا حفظش کنه انشاالله خیلی دوست داشتنی هستن...بابته عکسم ممنونم میپرسیدی شبیه کجاییه؟؟؟!!!جالب بود برام...

بانو چهارشنبه 15 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 12:24 http://banoyedey22.blogfa.com/

سلام اقای کاظمیان
روز خوش
مثل همیشه خیلی جالب بود خوبه که از خودتون می نویسید خوشم میاد دستتون دردنکنه ادم میتونه لحظه هارو تجسم کنه ما هم با پدر بزرگ و مادر بزرگ زندگی کردیم خیلی دوست داشتنی بودند خصوصا بابابزرگ یادش بخیر .خدا همه رفتگان را ببخش و بیامرزه و خدا رحمت کنه مادر بزرگتان را و سلامتی به مادر عزیز تان عنایت کنه .خدایی عجب جوابای توپی به شما دادند
در پناه حق ایام مستدام

سلام دوست خوبم ممنونم از لطفت ...خدا اموات شما را هم بیامرزه بزرگترها رحمت الهی هستن..بله جوابش توپ بود البته از نوع توپ جنگی....شاد باشی و سلامت

داریوش ملک پور چهارشنبه 15 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 18:05

سلام داداش علی هراز چند گاهی بی خبر سری به خانه دلت میزم امیدوارم تو و آبجی عزیزم خوب باشید ... روایت قشنگی بود و از لحاظ نوشتاری خیلی بهتر از قبل نوشتی معلومه کلی کار کردی ... فضای وب تم خیلی قشنگ شده البته خوش سلیقه بودی به امید بهترین آرزو ها برای تو و خواهر عزیزم

سلام عمو داریوش ممنونم از لطفت خوشحالم که کارم را پسند کرده ای نظر شما برای من خیلی مهم است...ایشون سلام خدمتتون داره ...دلمون خیلی برات تنگ شده...شاد باشی و سلامت

نسترن غلامی پور چهارشنبه 15 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 18:27

سلام داداش گرامی مطلب خیلی قشنگی بود خداوند روح مادربزرگتون رو بیامرزه چقدر بامزه حرف زدند از لحاظ نوشتن خیلی خوب بود و کلی با مطالب قبلی فرق می کرد ...

سلام آجی عزیزم ...خدا روح اموات شما را هم بیامرزد...خوشحالم که تایید میکنید و ازتون توقع دارم در صورت هر گونه اشکال مرا راهنمایی کنید...شاد باشی و سلامت

سپهوند (عجب حکایتی ) پنج‌شنبه 16 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 11:38 http://http://saeideh1358.blogfa.com/

سلام خدا رحمت کنه مادر بزرگنون رو منم یه مادر بزرگ دارم وقتی میاد خونمون همه چی تعطیل میشه کامپیوتر رو نمیتونم روشن کنم چون اگه روشن بشه باید گزارش ثانیه به ثانیه رو بهش بدم ناچارم با گوشی موبایلم وارد نت بشم اونم هی میگه روله ها وا کی چنه میزنی میگم مامان با دخترا میگه چی مون به منم واشو حرف بزنم ...کلی دردسر داریم ما با این مادر بزرگا....

سلام خدا مادر بزرگتون را حفظ کنه انشاالله...مادر بزرگ ما اینقدر پیشرفته نبود که بخواد باکسی حرف بزنه...شاد باشی و سلامت

آفرین پنهانی پنج‌شنبه 23 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 15:56

درود بر شما جناب کاظمیان عزیز...
راستش از این که می بینم جدی شروع به نوشتن کردی اونم با استفاده از ژانر طنز خیلی خوشحالم. نوشته هایت را خواندم خیلی خوب تونستی از یک خاطره روایت زیبایی ارائه دهی. به ویژه بگو مگوی شما با مادربزرگ چه واقعیت چه با استفاده از تخیل خودت اما در ذهن خواننده به زیبایی متصور شده و فضای ذهنی خوبی ایجاد شده است. این قوت کارتان است که خواننده را ضمن خنداندن در فضای روایت قرار دهی. مهم ترین خصیصه و ویژگی که طنز می تواند داشته باشد دو لایه بودن آن است. لایه ی سطحی و رویین آن خنداندن و به خنده واداشتن و در بطن و لایه ی درونی آن آگاهی بخشی و به تامل واداشتن است. شما در بخش اول بسیار عالی عمل کردید و در بخش درونی نیز موفق شده اید. این متن به ظاهر ساده نشان دهنده تفاوت نسل ها، حضور تکنولوژی در زندگی های سنتی، ورود ابزار مدرن در جامعه ی سنتی و آفات و تاثیرات آن در جامعه ای که هنوز به تفکر مدرن نرسیده کاملن نمایان است. در متن حسرت نیز به موارد خوبی اشاره نموده اید.
به شما تبریک می گم و مطمئنم اگر به همین رویه ادامه دهید نویسنده ی طنز و آثار خوب طنزی را خلق خواهید کرد. به شرط آن که گونه های مختلف طنز را به خوبی بشناسید. در جامعه ای که خندیدن به اکراه نمود دارد و شاد بودن فراموش شده یک نیاز ضروری به نام طنز در ادبیات ما احساس می شود. پس شما ادامه بده و از هیچ چیز هراس نداشته باش....
سپاس که خنده را برلبان برآماسیده ی دل مخاطبانت نشاندی...
همیشه شاد و همیشه خوش باشی...

سلام...خوشحالم که خوشتون اومده و پسند کرده اید...از راهنمایی های شما هم ممنونم ...امیدوارم همیشه شاد باشی و سلامت

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد